۱۳۸۷ فروردین ۲۵, یکشنبه

تناسب اندام - رژیم - لاغری پایدار



مواد غذائي با كالري منفي

از نظر تئوري به غير از آب كه كالري اش صفر است هر ماده غذائي حاوي كالري و مقداري انرژي است اما امروزه به خاصيتي از مواد غذائي اشاره مي شود كه اثر ترموژنيك گفته مي شود منظور از خاصيت ترموژنيك مواد به مقداري كالري كه بدن براي هضم مواد غذائي صرف ميكند .
بعضي مواد غذائي از جمله سبزيجات كالري بسيار پائيني دارند در حقيقت مقدار كالري كه به بدن مي رسانند كمتر از مقداري است كه بدن براي هضم آنها هزينه مي كند و عملا با كالري منفي تلقي مي شوند و ترموژنيك گفته مي شوند .
كرفس نمونه بارز آنها است كاهو – گل كلم – بروكلي – پياز – فلفل دلمه اي از ديگر سيزيجاتي است كه ترموژنيك هستند ضمنا تند و تيز كردن غذا و افزودن فلفل باعث افزايش سوخت وساز بدن مي شود و نقش كالري سوزي دارد .
همانطور كه در ابتداي مطلب گفتم آب كالري ندارد اما آب يخ (صفر درجه ) ترموژنيك است به دليل اينكه بدن براي رساندن دماي آن به 37 درجه بايد كالري مصرف كند ضمن اينكه به تمام كسانيكه رژيم لاغري مي گيرند توصيه مي شود كه روزي 8 ليوان آب مصرف كنند خصوصا اگر تمرينات ورزشي ائروبيك را هم دنبال مي كنند اگر حداقل 6 ليوان در روز آب سرد يخ مصرف كنيد حدود نيم كيلو در ماه به برنامه كاهش وزن خود كمك كرده ايد !
براي افزايش دماي يك ليتر و نيم آب يخ در روز حدود 3600 كالري در ماه مورد نياز است بد نيست بدانيد نيم ساعت دويدن روي ترد ميل تقريبا 300 كالري مي سوزاند

دستور دارويي برای مصرف دارو

دوتا قرص بخور و صبح به من زنگ بزن» اين جمله‌اي است كه بعضي وقت‌ها از پزشكان خود شنيده‌ايم اما مرگ دردناك چندين ستاره مشهور در سال‌هاي اخير نشان داد كه اين تجويز ساده بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. دكتر بروس گلدبرگر، مسئول مركز پزشكي فورنسيك در دانشگاه فلوريدا مي‌گويد:«ما شاهد افزايش واضح مرگ و مير ناشي از مصرف داروها در بين مردم هستيم. اين مشكل كم كم دارد به اتفاقي عادي تبديل مي‌شود.» هرساله شركت‌هاي دارويي داروهاي جديدي را به پزشكان معرفي مي‌كنند. اين داروها به‌طور مجزا مي‌توانند باعث بهبود بيماري‌ها شوند يا دردهاي مختلف را تسكين دهند اما استفاده همزمان از همين داروهاي مفيد مي‌تواند مضر و حتي مرگبار باشد. بنابراين اگر مي‌خواهيد از داروهاي بدون نسخه استفاده كنيد بد نيست به موارد زير نگاهي داشته باشيد. 1- به پزشك خود بگوييد كه چه داروهايي مصرف مي‌كنيد. 2- ‌برنامه مصرف داروها را بنويسيد. 3- پرهيز آگاهانه. 4- داروهايتان را با كسي شريك نشوید.

براي پايين آوردن تب کودک از آب سرد استفاده نکنيد

استفاده از آب سرد در پاشويه کردن کودک براي پايين آوردن دماي بدن او در هنگام تب، باعث انقباض عروق پوست شده و منجر مي‌شود تا خون کمتري زير پوست جريان پيدا کرده بنابراين تبادل گرمايي بين خون و پوست کاهش مي‌يابد.
دکتر «سيد مجتبي توليت» متخصص اطفال در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران با بيان مطلب فوق گفت: بسياري از کودکان به تب‌هاي ويروسي مبتلا مي‌شوند، در اين صورت تنها لازم است داغي بدن کاهش يابد. بنابراين تب زير 38 درجه مشکلي براي کودک ايجاد نمي‌کند زيرا کمي تب براي از بين بردن ويروس‌ها لازم است اما به دليل آنکه تب بالا خطر تشنج دارد بايد آن را کنترل کرد.
وي در ادامه افزود: استفاده از آب سرد در پايين آوردن تب کودک باعث انقباض عروق پوست شده و منجر مي‌شود تا خون کمتري زير پوست جريان پيدا کند. بنابراين اين مسئله تبادل گرمايي بين خون و پوست را کاهش مي‌دهد و برعکس آب گرم عروق پوست را گشاد کرده و خون بيشتري را به پوست مي‌رساند و زماني که خون داغ ، آب روي پوست را بخار کند گرما از بدن گرفته مي‌شود.
دکتر توليت در خصوص روش اشتباه استفاده از پاشويه گفت: غالبا خانواده‌ها گمان مي‌کنند براي پايين آوردن دماي بدن نوزادي که تب دارد بايد پاهاي کودک را در داخل آب قرار دهند اما بايد دانست کودکان در موقع شب اکثرا دست و پاي سردي دارند و اصلا نبايد دست و پاي سرد آنها را شست و شو داد.
وي در خصوص شيوه درست پايين آوردن دماي بدن گفت: دست خشک خود را روي سر و بدن کودک قرار داده و بايد آبي که مي خواهيم به اين منظور استفاده کنيم با دماي طبيعي بدن يک اندازه باشد سپس دست خود يا تکه‌اي پارچه را در آب قرار داده و بعد روي محل‌هاي داغ بدن بيمار مي گذاريم و تا زماني که آب پارچه در اثر تب خشک شود صبر مي‌کنيم و سپس مجددا دست خود را روي بدن يا سر کودک گذاشته و در صورت داغ بودن بدن، بازهم اين عمل را تکرار مي کنيم.